tirto.id - Contoh soal Bahasa Sunda kelas 9 semester 2 dapat dijadikan bahan belajar untuk menghadapi Penilaian Tengah Semester (PTS). Contoh soal ini sudah dilengkapi dengan kunci jawaban sehingga juga bisa dijadikan acuan bagi para guru untuk menyusun soal PTS Bahasa Sunda.
PTS atau UTS merupakan ujian yang dilaksanakan saat tengah semester atau sekitar bulan ketiga dalam satu semester. PTS akan menguji kemampuan siswa dalam berbagai mata pelajaran, termasuk muatan lokal seperti Bahasa Sunda.
Bahasa Sunda menjadi salah satu mata pelajaran yang diberikan kepada siswa, khususnya di wilayah Jawa Barat. Mata pelajaran ini diharapkan bisa melatih siswa untuk memiliki keterampilan mendengar, berbicara, membaca, serta menulis dalam bahasa Sunda.
Mata pelajaran ini juga merupakan bentuk upaya pelestarian bahasa Sunda. Dengan adanya mata pelajaran ini, siswa diharapkan dapat lebih mencintai dan merasa bangga menggunakan bahasa Sunda dalam kehidupan sehari-hari.
Materi Bahasa Sunda Kelas 9
Materi Bahasa Sunda kelas 9 terbagi menjadi enam bab dengan pembahasan yang berbeda-beda. Berikut daftar bab pelajaran Bahasa Sunda, beserta materi yang dipelajari di kelas 9 SMP:
Bab 1: Girang Acara
Bab 1 mengajarkan pengetahuan tentang seluk beluk sebuah acara yang biasa digelar di tengah masyarakat. Dalam sebuah acara, ada beberapa orang dengan peran dan tugasnya masing-masing, misalnya panata acara (MC) dan panumbu catur (penyelenggara).
Bab ini juga mencakup materi teks acara dalam bahasa Sunda, salah satunya teks yang dibacakan oleh panata acara. Dengan demikian, siswa dapat mempelajari dan memahami susunan kalimat di dalam teks sebuah acara.
Bab 2: Adat di Pilemburan
Bab 2 memberikan wawasan menyeluruh tentang budaya masyarakat Sunda. Di tengah zaman yang serba modern, masyarakat pilemburan (pedesaan) umumnya masih memegang teguh tradisi dan kebiasaan yang diwariskan oleh nenek moyang.
Contoh daerah yang masih kental dengan budayanya antara lain Baduy, Kampung Naga, Kampung Pulo, Kampung Dukuh, Ciptagelar, dan lain-lain.
Bab 3: Pakeman Basa
Bab 3 mengajarkan siswa tentang penggunaan bahasa Sunda yang memiliki makna tertentu. Masyarakat Sunda sering menggunakan kata atau kalimat-kalimat tersebut dalam percakapan sehari-hari.
Contohnya adalah penggunaan bahasa dalam bentuk babasan dan paribasa. Babasan merupakan kata kiasan atau gabungan kata yang menciptakan makna baru. Sementara itu, paribasa adalah kelompok kata atau kalimat untuk menyampaikan suatu maksud, baik itu pesan, nasihat, perbandingan, perumpamaan, atau prinsip hidup.
Bab 4: Nulis Laporan Kagiatan
Bab 4 mengajarkan siswa untuk bisa menyusun sebuah laporan saat mengadakan kegiatan. Jenis tulisannya pun berbentuk resmi dan tidak sama seperti menulis karya fiksi.
Laporan berisi tentang detail acara, mulai dari tujuan diselenggarakan acara, lokasi, waktu, serta detail kegiatan yang dilaksanakan.
Bab 5: Maca Novel
Sastra Sunda memiliki beragam novel yang dapat dibaca oleh para siswa. Temanya pun beragam, mulai dari awal kehidupan manusia hingga tentang zaman modern seperti saat ini.
Dalam bab 5, siswa akan mengetahui bagaimana sastra Sunda dalam bentuk novel, termasuk penggunaan bahasa, susunan kalimat, serta alur dan tema cerita yang dipilih.
Bab 6: Metakeun Drama
Bab 6 mengajarkan siswa tentang drama yang merupakan salah satu bentuk karya seni pertunjukan. Drama biasanya dapat dinikmati secara langsung atau melalui media lain seperti televisi.
Salah satu komponen penting dalam sebuah drama adalah naskah. Dalam bab ini, siswa akan memahami bagaimana memilih tema dan menyusun sebuah naskah pertunjukan drama yang menarik.
Contoh Soal PTS Bahasa Sunda Semester 2
Berikut 25 contoh soal PTS Bahasa Sunda untuk kelas 9 semester 2 yang terdiri dari soal pilihan ganda dan esai:
A. Soal Pilihan Ganda
1. Ubar tradisional mah teu nimbulkeun efek samping. Efek samping hartina......
A. Hasiat
B. Balukar tina hiji perkara
C. Kagunaan
D. Hasil tina hiji perbuatan
Jawaban: B
2. Tutuwuhan di handap ieu nu ka asup bahan ubar tradisional nyaeta....
A. Daun sampeu
B. Kangkung
C. Jawer kotok
D. Salada
Jawaban: C
3. Naon anu ditulis dina bagian panutup artikel?
A. Kacindekan
B. Pedaran
C. Kasang tukang
D. Wincikan masalah
Jawaban: A
4. Bagian anu medar pasualan secara jelas dina artikel mangrupa bagian....
A. Bubuka
B. Panutup
C. Eusi
D. Kasang tukang
Jawaban: C
5. Ciri kalimah langsung dina basa tulisan nyaeta....
A. Diucapkeun langsung ku panyaturna
B. Make koma jeung tanda tanya
C. Diselapan ku kecap panyambung yen
D. Diapit ku tanda kekenteng
Jawaban: D
6. Mana kalimah langsung anu bener!
A. Saha anu teu sakola?
B. Iraha rek indit ka Jakarta teh?
C. “Keur naon gunana memeniran teh?” Iwan nanya.
D. Iwan nanyakeun gunana memeniran teh.
Jawaban: C
7. “Kuring mah moal milu piknik da teu boga duit”, ceuk Imas ka Somad. Kalimah di luhur lamun dirobah jadi kalimah teu langsung unina......
A. Imas nyarita ka Somad yen manehna moal milu piknik sabab teu boga duit.
B. Ceuk Imas ka Somad, kuring moal milu piknik sabab teu boga duit.
C. Imas nyarita ka Somad yen manehna moal milu piknik sabab teu boga duit.
D. Kuring mah moal milu piknik da teu boga duit ceuk Imas ka Somad.
Jawaban: A
8. Kania nyarita ka Nunung yen isukan manehna moal sakola sabab rek ka jakarta. Lamun dirobah jadi kalimah langsung, unina.....
A. “Kuring mah isukan moal sakola sabab rek ka Jakarta,” ceuk Nunung.
B. “Kuring mah isukan moal sakola sabab rek ka Jakarta,” ceuk Kania
C. Kania nyarita, kuring mah isukan moal sakola sabab rek ka JakartA.
D. Nunung ngomongkeun Kania yen manehna isukan moal sakola sabab rek ka Jakarta.
Jawaban: B
9. Abong nincak rumaja, jang Midun teh mani murag bulu bitis. Nu dimaksud murag bulu bitis nyaeta....
A. Cicing bae di imah
B. Resep dangdan
C. Mimiti beger
D. Teu betah cicing di imah
Jawaban: D
10. Sanajan beunghar sarta luhur pangkat oge, anjeunamah jajauheun tina sifat....
A. Handap asor
B. Hampang leungeun
C. Gede hulu
D. Someah
Jawaban: C
11. Cik sing someah ka batur teh, ulah sok......bisi teu dipikaresep!
A. Amis budi
B. Amis daging
C. Haseum budi
D. Pait daging
Jawaban: C
12. Paingan teu katarima gawe da masih.....
A. Bau jaringao
B. Lelengkah halu
C. Atah anjang
D. Kembang buruan
Jawaban: A
13. Neng Zahra mah ...... loba pisan nu resep ku sipat jeung tingkah lakuna.
A. Amis daging
B. Yuni kembang
C. Awak sampayan
D. Pait daging
Jawaban: B
14. Kalimah sampurna nyaeta....
A. Kalimah anu diwangun ku sakurang-kurangna jejer jeung caritaan.
B. Kalimah anu diwangun ku jejer jeung caritaan wungkul
C. Kalimah anu diwangun ku unsur utamana nyaeta katerangan
D. Kalimah anu teu merlukeun obyek
Jawaban: A
15. Kalimah di handap ieu diwangun ku jejer, caritaan jeung obyek.
A. Barudak mah tos arulin di walungan Cimanuk
B. Pasar Cigasong teh rek dipindahkeun taun 2017
C. Mimin keur ngumbah piring di pancuran
D. Anak hayam teh keur macokan beunyeur
Jawaban: D
16. Mana kalimah anu diwangun ku jejer, caritaan jeung katerangan?
A. Kamarimah hujan meuni gede
B. Tukang sayur mah sok balanja rebun-rebun keneh
C. Bapa nuju maos koran di teras
D. Otong nutupkeun panto mani dijablogkeun
Jawaban: B
17. Bapa nuju ngadamel kurung manuk di pipir. Pola kalimah di luhur nyaeta....
A. JCKO
B. KJCO
C. JCOK
D. KJCK
Jawaban: C
18. Manehna teh isukan mah rek mupu buah di kebonna. Pola kalimah di luhur nyaeta....
A. JCKO
B. JCOK
C. JKCOK
D. KJCOK
Jawaban: C
19. Jalma anu katabrak motor teh diasupkeun ka.....
A. Ruang ICU
B. Ruang UKS
C. Ruang Laboratorium
D. Ruang Kantor
Jawaban: A
20. Wabah hartina.....
A. Dulur
B. Tamu
C. Panyakit
D. Didatangan
Jawaban: C
B. Soal Esai
1. “Mari asa mobok manggih gorowong, keu hayang milu ari pek aya nu ngajak.”
Paribasa diluhur ngandung harti…
Jawaban: Boga maksud teurus panggih pijalaneunnana
2. Harti kecap didongdon nyaeta…
Jawaban: Didatangan
3. "Anak hayam keur macokan beunyeur"
Anu nyicingan fungsi salaku obyek dina eta kalimah nyaeta…
Jawaban: Beunyeur
4. Budak teh geuning beut amis daging. Amis daging hartina…
Jawaban: Babari ka terap ku kasakit kulit
5. Tehnik bianatara anu pangalusna nyaeta…
Jawaban: nyatet bagian penting tina biantara
Penulis: Erika Erilia
Editor: Ahmad Yasin & Yulaika Ramadhani